Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air opóźnia dostawy 88 nowych airbusów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Wizz Air opóźnia dostawy 88 nowych airbusów
fot. Piotr Bożyk
Wizz Air osiągnął porozumienie z Airbusem w sprawie odłożenia w czasie dostaw 88 samolotów nowej generacji oraz ograniczeniu zaangażowania Węgrów w samoloty typu A321XLR. „Tanie” linie lotnicze starają się tym samym obniżyć koszty i zwiększyć zyski. Mniej samolotów we flocie ma wesprzeć „bardziej zrównoważony i rentowny” wzrost.

Pod koniec października agencja Bloomberga informowała, że węgierskie linie lotnicze negocjują z Airbusem odroczenie dostaw około 100 airbusów A321neo, które francuski koncern miał dostarczył budżetowemu operatorowi z Europy Środkowo-Wschodniej do końca tej dekady. Decyzja Wizz Aira miała wynikać z kombinacji czynników operacyjnych, finansowych i strategicznych, które w ostatnich miesiącach mocno wpłynęły na działalność linii.

Przez ostatnie lata Węgrzy zamówił łącznie 447 airbusów A321neo, z czego do tej „tanie” linie lotnicze odebrały 174 maszyn tego typu, co oznacza, że niskokosztowy operator – który zlikwidował spółkę-córkę w Abu Zabi, zamknie bazę w Wiedniu, skupiając się na „tradycyjnych rynkach”, co jest pochodną „strategicznej reorganizacji” i „analizy ekonomicznej” – oczekiwał na dostawę jeszcze 273 nowych samolotów o wąskim kadłubie.

Po dwóch tygodniach informacje Bloomberga znalazły odzwierciedlenie w komunikacie Wizz Aira, z którego wynika, że węgierskie linie lotnicze porozumiały się z Airbusem w sprawie opóźnienia dostaw 88 A321neo z 2030 roku do roku fiskalnego 2033 i zmniejszeniu zaangażowania w samoloty dalekodystansowe (A321XLR), dążąc do obniżenia kosztów i ożywienia zysków. Wizz Air jest pod presją, aby utrzymać marże po burzliwym roku, naznaczonym spadkami zysków z powodu uziemienia samolotów nowej generacji.

Uzgodnienie Airbusa z Wizz Airem zakłada zamianę zamówień na 36 samolotów wąskokadłubowych dalekiego zasięgu (A321XLR) na mniejsze modele o krótszym zasięgu(A321neo), zmniejszając w ten sposób łączną liczbę zamówionych najnowszych odrzutowców w portfolio francuskiego producenta z 47 do 11. Mniejsze samoloty ograniczą liczbę miejsc w rejsach węgierskich linii lotniczych i pomogą ograniczyć koszty. – Ta zmieniona umowa dostosowuje harmonogram dostaw do bardziej zrównoważonej i rentownej trajektorii wzrostu mocy produkcyjnych – podał Wizz Air w oświadczeniu.

Portfel zamówień niskokosztowca pozostaje więc bez jakichkolwiek zmian. Do 2029 roku flota linii ma składać się wyłącznie z samolotów nowej generacji (neo). Obecna flota Wizz Aira liczy 242 samoloty, zarejestrowanych w trzech różnych państwach – na Węgrzech i Malcie oraz w Wielkiej Brytanii.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Koniec papierowych kart w Ryanair. Co na to UOKiK?

Pasażer i linie lotnicze

Koniec papierowych kart w Ryanair. Co na to UOKiK?

Mateusz Kieruzal 06 listopada 2025

Wizz Air z certyfikacją IATA SeMS na poziomie II

Prawo i polityka

Ryanair z rekordowym półroczem. Mocne lato i wyższe taryfy napędziły zysk

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Klasa biznes w niskokosztowym Wizz Air. O co chodzi?

Pasażer i linie lotnicze

Klasa biznes w niskokosztowym Wizz Air. O co chodzi?

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2025

Bloomberg: Wizz Air zamierza opóźnić dostawę 100 airbusów

Pasażer i linie lotnicze

Bratysława króluje. Kolejne 10 tras od Wizz Air

Pasażer i linie lotnicze

Bratysława króluje. Kolejne 10 tras od Wizz Air

Mateusz Kieruzal 21 października 2025

Pozostałe z wątku:

Koniec papierowych kart w Ryanair. Co na to UOKiK?

Pasażer i linie lotnicze

Koniec papierowych kart w Ryanair. Co na to UOKiK?

Mateusz Kieruzal 06 listopada 2025

Wizz Air z certyfikacją IATA SeMS na poziomie II

Prawo i polityka

Ryanair z rekordowym półroczem. Mocne lato i wyższe taryfy napędziły zysk

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Klasa biznes w niskokosztowym Wizz Air. O co chodzi?

Pasażer i linie lotnicze

Klasa biznes w niskokosztowym Wizz Air. O co chodzi?

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2025

Bloomberg: Wizz Air zamierza opóźnić dostawę 100 airbusów

Pasażer i linie lotnicze

Bratysława króluje. Kolejne 10 tras od Wizz Air

Pasażer i linie lotnicze

Bratysława króluje. Kolejne 10 tras od Wizz Air

Mateusz Kieruzal 21 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij